اخبار

تغذیه در ایام امتحانات را جدی بگیرید

تغذیه در ایام امتحانات را جدی بگیرید
بی توجهی به تغذیه مناسب هم از نظر سلامت و هم گرفتن نمره دلخواه ، فرد را در مخاطره قرار می دهد .

 

 

ایام امتحانات ، ایامی ویژه است و معمولا با استرس و اضطراب همراه بوده ، توجه به نتیجه امتحانات و چگونگی درس خواندن در اکثر اوقات دانش آموزان و دانشجویان را از پرداختن به تغذیه مناسب باز می دارد صفورا مقصودیان رئیس اداره تغذیه دانشجویی با اشاره به مطلب فوق گفت: بی توجهی به تغذیه مناسب هم از نظر سلامت و هم گرفتن نمره دلخواه ، فرد را در مخاطره قرار می دهد . بنابراین می بایستی در این ایام بیشتر از دیگر اوقات به تغذیه مناسب اهمیت داد . در این مواقع بکارگیری توصیه های ذیل کمک شایانی به موفقیت افراد می نماید که این موارد را به چند دسته تقسیم می نمائیم :

الف: کاهش استرس
ب: مصرف صبحانه
ج: توصیه های کلی

1)در دوران امتحانات به دلیل استرس های وارده ، سطح ترشح هورمون آدرنالین افزایش می یابد از این رو نیاز به مصرف پروتئین افزایش می یابد زیرا این هورمون سبب افزایش سوخت پروئین های بدن می شود ، بهتر است پروتئین های غنی با ارزش بیولوژیکی بالا مثل تخم مرغ ، شیر و انواع گوشت بیشتر مصرف شود . به علاوه تغذیه متعادل ، مصرف سبزیجات ( به ویژه ریحان ، نعنا ، کاهو ، لبنیات ( ماست شیرین و شیر ) ، گوشت ( جگر ، ماهی ، به دلیل اینکه اثر روی کم خونی ، استرس را کم می کند ) و میوه ها استرس و اضطراب را کاهش می دهند .
خوردن پنیر ، گردو و نان و یک ظرف عدسی ، روز امتحان ، هم آرامش زمان امتحان را به دنبال دارد . باید توجه داشت که بر خلاف تصور عامه مردم ، شیرینی و تنقلات زیاد ، نه تنها مفید نمی باشد بلکه خستگی را به دنبال دارد اما آب و لبنیات آرام بخش بوده و در عوض آبمیوه های صنعتی و نوشیدنی های شیرین به این دلیل که انرژی زیادی را یک جا تخلیه و آزاد می کنند . استرس زا بوده و بهتر است مصرف نشوند . بهتر است در زمان امتحانات ، مواردی که باعث کاهش کم خونی می شوند مصرف شوند و مشکل کم خونی افراد حل گردد تا یادگیری افزایش یابد و فرد به دلیل عدم یادگیری دروس دچار اضطراب نگردد، خوردن انواع آجیل از قبیل بادام ، کشمش ، فندق ، گرد و نخودچی که سرشار از منیزیم است یادگیری را افزایش می دهند .
ب) صبحانه : عدم مصرف صبحانه سبب است قند خون می شود که عوارض عصبی از قبیل از قبیل مستی ، بی حالی ، خستگی  و عصبانیت ، بی حوصلگی و افسردگی را در بر دارد ، کاهش حافظه  و قدرت یادگیری از اختلالات مهم افت قند خون  می باشد ، بنابراین افرادی که بدون صبحانه در جلسه امتحان شرکت  می کنند ، شانس کمتری برای موفقیت در امتحان دارند .
در هنگام  صبح میزان ترشح کورتیزول  به بیشترین حد خود می رسد و حذف صبحانه کنترل استرس را کم می کند به دلیل اثر آن روی کوتیزول . اگر فردی به دلیل اضطراب نتواند صبحانه بخورد بهتر است از موز و مقداری کشمش استفاده نماید .
چانــچه صبح زود و روز امتحان ، از مواد سر شار از پروتئین یا فیبر مثل تخم مرغ ، نان سنگگ  یا بربری با عسل یا پنیر استفاده شود ، کارآیی مغز افزایش می یابد .
توصیه های کلی :
الف: مصرف میوه و سبزی تازه
ب:نوشیدن آب کافی در طول روز و نه همراه غذا (بیش از نیم ساعت قبل از غذا و 2-1 ساعت بعد از غذا )
ج:ماست و دوغ ترش خواب آور است اما خوردن ماست شیرین ایرادی ندارد .
د)خوردن چای و قهوه پر رنگ توصیه نمی شود . زیرا در کوتاه مدت سبب بیداری می شوند اما خواص آن در چن دقیقه برعکس شده و باعث بر هم خوردن  تمرکز و حتی کاهش یادگیری شود .

 

۲۹ دی ۱۳۹۳ ۰۸:۱۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید