اخبار

فرمانده حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه:

بسیج دانشجویی برای ورود به عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی، علمی و مبارزه با آسیب‌های اجتماعی آمادگی لازم را دارد

بسیج دانشجویی برای ورود به عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی، علمی و مبارزه با آسیب‌های اجتماعی آمادگی لازم را دارد
فرمانده بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: بسیج دانشجویی همانند دوران جنگ تحمیلی که در عرصه حضور داشت، امروزه نیز در شرایط جنگ نرم، آمادگی لازم را جهت پرورش نیروهای جوان، نخبه و مؤمن دارد و گفتمان‌سازی، مطالبه‌گری و فعالیت‌های میدانی از جمله اصلی‌ترین فعالیت‌های این تشکل می‌باشد.

روز ۲۲ مرداد ماه در تقویم رسمی کشور به عنوان روز ملی تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی نامگذاری شده‌است. تشکل بسیج دانشجویی از جمله تشکل‌های دانشجویی اسلامی است که با فرمان حضرت امام خمینی (ره) در دوم آذر ماه سال ۱۳۶۷ با هدف پاسداری از اصول انقلاب و اسلام، دعوت به اتحاد و یگانگی حوزه و دانشگاه، ایجاد حکومت بزرگ اسلامی و صدور پیام عدالت‌خواهی اسلام و انقلاب به کل جهان، تشکیل شد.

 

به مناسبت این روز، به گفتگو با سجاد اعظمی، فرمانده حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه پرداختیم:

 

لطفا تشکل و خودتان را معرفی کنید؟

سجاد اعظمی هستم دانشجوی رشته دندان‌پزشکی و فرمانده حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

 

هدف این تشکل دانشجویی چیست؟

بسیج دانشجویی به عنوان یک تشکل دانشجو نهاد و مردمی، همواره در صدد تربیت نیروی نخبه، انقلابی و دغدغه‌مند بوده و با گفتمان استکبارستیزی و عدم تبعیت کشور از دشمن شرق و غرب، کانون جهاد کبیر است و همواره در کنار مردم و نخبگان نسبت به موضوعات و مسائل اصلی کشور تحلیل، بررسی و اظهار نظر داشته‌است.

 

این تشکل چگونه تشکیل شده‌است؟

بسیج دانشجویی از جمله تشکل‌های دانشجویی اسلامی است که با فرمان حضرت امام خمینی (ره) در دوم آذر ماه سال ۱۳۶۷ با هدف پاسداری از اصول انقلاب و اسلام، دعوت به اتحاد و یگانگی حوزه و دانشگاه، ایجاد حکومت بزرگ اسلامی و صدور پیام عدالت‌خواهیِ اسلام و انقلاب به کل جهان تشکیل شد. پس از تشکیل بسیج دانشجویی بنا به فرمان امام (ره)، این تشکل به عنوان یکی از تشکل‌های فعال و گسترده در عرصه دانشگاهی ظهور نمود و در چهارچوب اهداف اولیه ترسیم‌شده، آغاز به فعالیت کرد.

 

 

تشکل بسیج دانشجویی تاکنون چه فعالیت‌هایی داشته‌ است؟

بسیج دانشجویی همانند دوره جنگ تحمیلی که در عرصه حضور داشته و شهید تقدیم انقلاب کرده‌است، امروزه نیز در شرایط جنگ نرم، در پرورش نیروی جوان نخبه‌ی مؤمن آمادگی دارد تا در عرصه اقتصادی، فرهنگی، علمی و نیز مبارزه با آسیب‌های اجتماعی ورود پیدا کند. گفتمان‌سازی، مطالبه‌گری و فعالیت‌های میدانی از جمله اصلی‌ترین فعالیت‌های این تشکل است. برای مثال تشکیل هسته‌های مسئله‌محوری و مطالبه‌گری، هسته‌های جهادی، کارگروه فضای مجازی و تولید محتوا، کارگروه فرهنگی، تربیتی و... گوشه‌ای از مؤلفه‌های اصلی فعالیت این تشکل است. همچنین می‌توان در ایام شیوع کووید ۱۹ به برپایی کارگاه‌های تولید شیلد و دستکش و نیز گندزدایی مراکز درمانی و آموزشی توسط دانشجویان اتقلابی این تشکل اشاره کرد.

 

 

شما در دوران کرونا فعالیت‌های خود را چگونه ادامه داده‌اید؟

شرایط کنونی به نوعی شرایط بحران و نیازمند مواسات است، آن هم جنگ با ویروس منحوس کرونا که ابعاد مختلفی از حیات را تحت‌الشعاع قرار داده که البته فعالیت‌های تشکل‌ها و انجمن‌های دانشجویی نیز از آن مستثنی نمی‌باشد اما خوشبختانه به لطف خداوند متعال و همکاری پرشور دانشجویان انقلابی، این تشکل فعالیت‌های خود را به‌صورت جدی در فضای مجازی آغاز کرده و تاکنون که بیش از یک سال از پیدایش این ویروس می‌گذرد، ادامه داده‌است. برگزاری دوره‌های آموزشی آنلاین، برپایی نشست‌های سخنرانی مجازی، مسابقات فرهنگی برخط، جشنواره‌های هنری آنلاین و... گوشه‌ای از فعالیت‌های این تشکل در فضای مجازی است. همچنین توانسته‌ایم فعالیت‌های حضوری خود را در شرایطی غیر از ایام پیک کرونا و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی ادامه دهیم. اقداماتی چون برگزاری اردوهای جهادی، درمانی یک روزه، توزیع و پخش بسته‌های بهداشتی، معیشتی، برپایی مناظره سیاسی و کرسی‌های آزاد اندیشی و... .

 

 

نقش تشکل‌های دانشجویی در حرکت رو به رشد دانشگاه چگونه بوده‌است؟

 

نگاه جامع امام (ره) نسبت به بسیج با نگاه بسیاری از افراد متفاوت بوده‌است و مبتنی بر همین نگاه بود که فرمان تشکیل بسیج دانشجویی صادر شد. مسئله‌شناسی از بسیج و ارتباط مستمر با نخبگان در حوزه‌های تخصصی مختلف و اخذ نظرات کارشناسی و هم‌افزایی و تعامل سازنده با آنان در جهت رفع مشکلات کشور، از جمله اقدامات این تشکل در راستای جهش مثبت و حرکت رو به جلوی کشور می‌باشد.

 

 

تشکل بسیج دانشجویی تاکنون چه مشکلاتی داشته‌است؟

بدون شک بسیج دانشجویی در حال حاضر تا رسیدن به آن نقطه آرمانی فاصله دارد و در این مسیر موانعی نیز موجود است که انشاء الله با لطف خدواند منان، استعانت از شهیدان و با یاری دانشجویان انقلابی دغدغه‌مند می‌توانیم بر تمام مشکلات فائق آییم و پرچم این انقلاب عظیم را به دستان مبارک حضرت ولی عصر (عج) برسانیم.

 

 

آیا فعالیت در این تشکل مانعی برای تحصیل شما نبوده‌است؟

با برنامه‌ریزی صحیح و گذشتن از امور غیر اولویتی آن هم در این شرایط، هم می‌توان به تحصیل علم و هم به فعالیت‌های تشکیلاتی پرداخت.

 

 

نحوه عضویت در تشکل چگونه ‌است و وظایف اعضای اصلی تشکل را برای ما شرح دهید؟

علاقه‌مندان جهت عضویت در تشکل بسیج دانشجویی می‌توانند به‌صورت حضوری به پایگاه‌های بسیج دانشجویی در دانشکده‌ها مراجعه کرده و یا اطلاعات خود را در فضای مجازی از راه ارتباطی که به پیوست بیان خواهد شد به مسئولین محترم نیروی انسانی واحد خواهران و برادران ارسال نمایند.

از همه دانشجویان محترم دانشگاه درخواست دارم که علاوه بر جدیت و تلاش در تحصیل علم که وظیفه اصلی آنها می‌باشد، در مسائل سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و...  نیز فعال باشند؛ چرا که دانشگاه محل خودسازی و رشد دانشجو در تمام ابعاد زندگی است و پس از فراغت از تحصیل چنین بستری به راحتی فراهم نخواهد شد.

همه ما آگاهیم که کشور عزیزمان دچار مشکلات عدیده‌ای در زمینه‌های مختلف مانند اقتصاد، فرهنگ، اجتماع و حوزه کاری ما، نظام بهداشت، سلامت و درمان است؛ که بهترین راه عبور از این مشکلات و پیشرفت کشور افزایش آگاهی مردم است؛ چرا که تمام مشکلات ریشه در جهل دارد. این افزایش آگاهی بایستی علاوه بر این که موجب انتخاب افراد درست‌کار و پاک‌دست برای مسئولیت‌ها شود، باید موجب افزایش مطالبه‌گری آگاهانه و جدی از مسئولین نیز گردد.

درباره انتخاب افراد درست‌کار و پاک‌دست عرض کنم که تا زمانی که مردم ما مثلا در انتخابات شورای اسلامی شهر و مجلس به دلایل قومی و حتی با فروختن رأی افراد را انتخاب کنند، راه به جایی نخواهیم برد و دانشجو در این افزایش آگاهی مردم وظیفه بزرگی بر دوش دارد و باید در این مسیر تلاش بسیار کند که انشاء الله بر مشکلات موجود فائق آییم.

 

در پایان از شما و همکارانتان در مجموعه مفدا بابت انجام این مصاحبه کمال تشکر را دارم و برای تمامی دانشجویان محترم دانشگاه آرزوی توفیق و سلامتی دارم.

۲۴ اَمرداد ۱۴۰۰ ۱۴:۱۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید