اخبار

مدیرمسئول نشریه رادیکال آزاد دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تاکید کرد؛

نیاز جامعه، دانشجوی چند بعدی

نیاز جامعه، دانشجوی چند بعدی
مدیرمسئول نشریه رادیکال آزاد دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: تحصیل اولویت اصلی من است و هر چیزی را که مانع تحصیل من شود، قطعا کنار می‌گذارم. با این وجود فکر می‌کنم همه ما وقت‌های آزاد زیادی داشته باشیم که هدر می‌روند و می‌توانیم در همین زمان‌ها با توجه به علایق خود فعالیت‌های جانبی انجام دهیم؛ زیرا جامعه نیازمند دانشجویانی است که چندبعدی باشند و فقط متکی به تحصیلات نباشند.

به گزارش مفدا کرمانشاه، زینب حافظی، دانشجوی رشته پزشکی هسته‌ای و مدیرمسئول نشریه رادیکال آزاد دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در مصاحبه اختصاصی با مفدا، به معرفی نشریه رادیکال آزاد و شرح نحوه فعالیت آن پرداخت.

توجه شما را به شرح مصاحبه جلب می‌کنم.

 

خودتان را معرفی کنید؟

زینب حافظی هستم مدیرمسئول نشریه علمی تخصصی رادیکال آزاد و نماینده خانه نشریات غرب کشور در وزارت بهداشت

 

از زبان خودتان نشریه را معرفی کنید؟

نشریه رادیکال آزاد در پاییز سال ۱۳۹۶ زیر نظر انجمن علمی دانشجویی نورال با مدیر مسئولی خانم شکوفه سبزواری تأسیس شد و اولین نسخه خود را منتشر کرد.

همچنین نشریه رادیکال آزاد تنها نشریه دانشجویی علمی تخصصی کشور با محوریت پزشکی‌هسته‌ای می‌باشد که هر فصل یک نسخه از آن منتشر می‌شود.

 

زمینه انتشار نشریه چیست و چند شماره از آن تا کنون منتشر شده‌است؟

زمینه انتشار نشریه رادیکال آزاد علمی تخصصی با محوریت پزشکی‌هسته‌ای است و تا بحال ۱۳ شماره از این نشریه منتشر شده‌است.

 

دانشجویان فعال در نشریه کار فرهنگی انجام می‌دهند؟

فعالیت در نشریه هم یک‌ نوع کار فرهنگی محسوب می‌شود. اما در امور فرهنگی دیگر مثل انجمن‌ها و ... هم بعضی از اعضا شرکت دارند.

 

آیا این امر در امور تحصیلی و رشد تحصیلی شما تأثیر مثبتی دارد؟

می‌توان بگویم چون این نشریه علمی‌تخصصی هست و محوریت آن کاملا با رشته‌ی ما که پزشکی‌هسته‌ای می‌باشد تطابق دارد، بله در امور تحصیلی هم مفید است؛ چون مطالبی در نشریه آورده می‌شود که در رشته‌ی ‌ما کاملا کاربردی هستند و خواندن این مطالب کمک شایانی می‌کند.

 

آیا فعالیت‌های فرهنگی مانعی بر سر راه تحصیل شما نیست؟

 تحصیل اولویت اصلی من است و هر چیزی را که مانع تحصیل من شود، قطعا کنار می‌گذارم. با این وجود من فکر می‌کنم همه ما وقت‌های آزاد زیادی داشته باشیم که هدر می‌روند و می‌توانیم در همین زمان‌ها با توجه به علایق خود فعالیت‌های جانبی انجام دهیم؛ زیرا جامعه نیازمند دانشجویانی‌ است که چندبعدی باشند و فقط متکی به تحصیلات نباشند.

 

خود من فعالیت در حیطه نشریات را دوست دارم و تا حد ممکن زمان‌هایی که می‌توانم، فعالیت می‌کنم و خوشبختانه تا کنون مانعی برای من نبوده‌است.

 

نشریه نظارت قبل از چاپ دارد یا خیر؟

خیر. قانونا نشریات نظارت قبل از چاپ ندارند.

 

آیا تا به حال در چاپ نشریه و طراحی آن به مشکل برخورده‌اید؟

مهم‌ترین مشکل در وهله اول انگیزه پایین بچه‌ها برای فعالیت در نشریه است که خوشبختانه هر سری توانستیم با کمک سرپرست‌های نشریه و با مشورت تمام اعضا این مشکل را حل کنیم. در بعضی شماره‌ها مشکل بودجه داشتیم که با حمایت بعضی از اساتید و پیگیری‌های دانشگاه این مسئله نیز مرتفع گردید.

 

در مورد اعضای نشریه، روند کار و مراحل آماده شدن هر شماره از نشریه توضیح بدهید؟

نشریه بخش‌های مختلفی دارد و به طور کلی شامل نویسندگی، ویراستاری، روابط عمومی و طراحی و گرافیک می‌شود. هر بخش هم یک سرپرست دارد که فعالیت افراد آن بخش را نظارت می‌کند.

روال کلی به این صورت است که فراخوان داده می‌شود، بچه‌ها با توجه به علاقه خود در حیطه مورد نظر می‌توانند فعالیت کنند و باید با سرپرست مربوطه در ارتباط باشند. برای فعالیت هر بخش زمان خاصی مشخص می‌شود و در همان بازه آن بخش باید فعالیتش را به اتمام برساند. وقتی مطالب آماده شوند کار گروه نویسندگی و روابط عمومی تمام می‌شود و فایل‌ها تحویل گروه ویراستاری داده می‌شود.

بعد از ویراستاری فایل‌ها، سردبیر و مدیرمسئول فایل‌ها را بررسی می‌کنند و در نهایت اگر مشکلی نبود، تحویل طراح داده می‌شود تا در زمان مشخص شده کار طراحی به پایان برسد و نشریه آماده شود. در آخر هم نشریه را منتشر می‌کنیم.

 

تیم نشریه را چگونه انتخاب می‌کنید؟ 

اعضای اصلی نشریه یعنی مدیر مسئول، سردبیر، سرپرست‌های هر بخش و طراح بر اساس توانایی‌ها، مهارت‌ها و فعالیت‌هایشان انتخاب می‌شوند. برای بقیه اعضا شرایط خاصی لازم نیست. ما فراخوان می‌گذاریم و هر کس که علاقه داشته باشد می‌تواند در بخش‌های مختلف نشریه فعالیت داشته باشد.

۷ شهریور ۱۴۰۰ ۱۵:۲۶
https://mefda.ir/news/236038/%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%B2-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%AC%D9%88%DB%8C-%DA%86%D9%86%D8%AF-%D8%A8%D8%B9%D8%AF%DB%8C |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید