اخبار

واکسیناسیون ۹۸ درصدی دانشجویان علوم پزشکی کرمانشاه/ آماده بازگشایی دانشگاه‌ هستیم

نشست خبری معاون فرهنگی، دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اصحاب رسانه

نشست خبری معاون فرهنگی، دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اصحاب رسانه
معاون فرهنگی، دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در نشست خبری با اصحاب رسانه پس از اشاره به واکسینه شدن بیش از ۹۸ درصد دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: این امر باعث تسریع هرچه بیشتر بازگشایی دانشگاه‌ها خواهد شد. انجام واکسیناسیون تا حدی از نگرانی ما در خصوص اسکان دانشجویان در خوابگاه کاسته است و در حال حاضر مشکلی برای بازگشایی دانشگاه ها و حضور دانشجویان در خوابگاه ها و تامین امور رفاهی دانشجویان با رعایت پروتکل های بهداشتی نداریم.

صبح روز سه شنبه مورخ ۱۶ شهریور ماه ۱۴۰۰ نشست خبری با موضوع تشریح عملکرد چهارساله معاونت فرهنگی، دانشجویی دانشگاه با حضور دکتر محمدرضا غلامی معاون فرهنگی، دانشجویی، سعید کریمی خو مدیر امور دانشجویی، بهمن الماسی مدیر امور فرهنگی و فوق برنامه، دکتر پرستو عباسپور رئیس اداره مشاوره و روان دانشجویان و کیومرث بشی‌پور رئیس اداره تربیت بدنی، با مدیران خبرگزاری ها، و سایت های خبری استان در سالن جلسات بوستان انقلاب برگزار شد.

 در ابتدای جلسه، دکتر محمدرضا غلامی، معاون فرهنگی، دانشجویی ضمن خوش آمد گویی به اصحاب رسانه بیان داشت: در طول چهار سال گذشته، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه حوادث و اتفاقات بسیار مختلفی از قبیل زلزله، سیل و از همه مهم‌تر کرونا را تجربه کرده است که هر یک این حوادث نیازمند مدیریت بحران ویژه‌ای است.

۵ میلیارد تومان صرف نوسازی خوابگاه ها شده است/ در دوران کرونا ظرفیت خوابگاه ها را نصف کردیم

دکتر غلامی تامین خوابگاه را یکی از مهمترین حوزه های کاری این معاونت عنوان کرد و افزود: عمده خوابگاه های دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه قدیمی هستند. به طور مثال خوابگاه طالقانی بیش از ۶۵ سال قدمت دارد و همین قدیمی بودن، مشکلات بسیاری برای دانشجویان ایجاد کرده بود. از این رو، از چهار سال پیش کار نوسازی و بهسازی خوابگاه های دانشجویی را در دستور کار قرار دادیم و ظرف این مدت بیش از پنج میلیارد تومان برای نوسازی خوابگاه ها هزینه شد.

وی افزود: در حال حاضر نیز حدود چهار میلیارد تومان دیگر جهت تعمیر و تجهیز خوابگاه ها تامین اعتبار شده که در مرحله برگزاری مناقصات آن هستیم.

 خوابگاه ۴۰۰ نفره در دست ساخت

غلامی همچنین به ساخت یک خوابگاه ۴۰۰ نفره جدید هم اشاره کرد و گفت: این خوابگاه در زمینی به مساحت ۹۵۰۰ متر مربع و در دو فاز در حال اجراست که فاز اول آن شامل اسکلت و سقف، طی یک سال و نیم گذشته با صرف اعتبار ۱۳.۵ میلیارد تومان انجام شده و منتظر تسهیلات ۵۰ میلیارد تومانی برای اجرای فاز دوم پروژه هستیم و امیدواریم این خوابگاه در آینده‌ای نزدیک به ثمر برسد و دانشگاه علوم پزشکی پس‌از سال‌ها شاهد یک خوابگاه با تمام استانداردهای لازم باشد. این خوابگاه کمبود های دانشگاه در بحث خوابگاه را تا حد زیادی مرتفع خواهد کرد.

وی افزود: علاوه بر این خوابگاه جدید، خوابگاه شهید مفتح که سالها در اختیار دانشگاه رازی قرار داشت و سند آن به اسم دانشگاه علوم پزشکی است، پس از سالها پیگیری حقوقی به دانشگاه پس داده شده و از مهرماه این خوابگاه جدید هم مورد استفاده قرار می گیرد.

ابن مقام مسئول در ادامه تصریح کرد: این خوابگاه ۱۵۰۰ متر مربع زیربنا دارد که در حال تکمیل و بهسازی آن هستیم. همچنین وی به بازسازی خوابگاه مطهری با ۴۰ واحد مسکونی نیز اشاره و اظهار کرد: این خوابگاه در اختیار دانشجویان متأهل قرار گرفته‌ است.

غلامی در ادامه ظرفیت اسمی خوابگاه های دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه را ۱۶۰۰ نفر اعلام و تصریح کرد: این ظرفیت مربوط به پیش از دوران کروناست و در دوران کرونا به دلیل رعایت پروتکل ها مجبور به تقلیل این ظرفیت به نصف شدیم. در دوران کرونا دانشجویان دوره های کارورزی و کارآموزی مجبور به استفاده از خوابگاه بودند، از این رو، با توجه به اهمیت سلامت دانشجویان، اسکان‌ به صورت هتلینگ و دوره‌ای بوده است و دانشجویان جهت گذراندن واحدهای عملی و کارآموزی به صورت تک نفره و دو نفره اسکان داده شده ‌اند.

غلامی با اشاره به رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی در خوابگاه های دانشجویی گفت: از دانشجویان در بدو ورود تست کرونا گرفته می‌شود و در کنار توزیع روتین ماسک به همه دانشجویان، کلیه خوابگاه‌ها به دستگاه ضدعفونی کننده دست و حوضچه گند زدا مجهز شده‌اند و دانشجویان مشکوک و مبتلا به کرونا نیز در واحدهای مجزا اسکان داده می شوند.

وی افزود: همچنین از دانشجویان خوابگاهی تست کرونا گرفته می شود و طی این مدت ۲۲۳ تست گرفته شده که هشت مورد آن مثبت شده است.

 

 

سعید کریمی خو، مدیر امور دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز اظهار کرد: هم‌اکنون هیچ درخواستی از سوی دانشجویان روزانه یا بین‌الملل برای دریافت خوابگاه نداریم که پاسخ داده نشود و یا خوابگاه دریافت نکرده باشند.

واکسیناسیون ۹۸ درصدی دانشجویان علوم پزشکی کرمانشاه/مشکلی برای بازگشایی دانشگاه در مهرماه نداریم

وی پس از اشاره به واکسینه شدن بیش از ۹۸ درصد دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: این امر باعث تسریع هرچه بیشتر بازگشایی دانشگاه‌ها خواهد شد. انجام واکسیناسیون تا حدی از نگرانی ما در خصوص اسکان دانشجویان در خوابگاه کاسته است و در حال حاضر مشکلی برای بازگشایی دانشگاه ها و حضور دانشجویان در خوابگاه ها و تامین  امور رفاهی دانشجویان  با رعایت پروتکل های بهداشتی نداریم.

غلامی در خصوص نحوه جبران کاهش ظرفیت خوابگاه ها در شرایط کرونایی گفت: در حال حاضر ظرفیت استفاده از خوابگاه ها به دلیل شرایط کرونایی به نصف رسیده و اگر دانشگاه ها بازگشایی شوند، برنامه هایی در دستور کار داریم که این کمبود را جبران کند.

وی افزود: اولا به نظر می رسد بازگشایی دانشگاه ها به صورتی است که همچنان برخی دروس عمومی بصورت غیرحضوری تدریس شود و حضور دانشجویان محدود به دروس تخصصی باشد و در این شرایط با همکاری معاونت آموزش دانشگاه و فشرده سازی تدریس دروس خصوصی تلاش داریم استفاده از خوابگاه را دوره ای کنیم.

 

 

 

 

منابع تسهیلات دانشجویی را به ۷.۲ میلیارد تومان رسانده ایم

معاون فرهنگی، دانشجویی در خصوص اقدامات اداره رفاه دانشجویان گفت: این اداره وام‌های مختلفی همچون وام تحصیلی، ضروری و دیعه مسکن (مخصوص متاهلین) را به دانشجویان ارائه می‌دهد و طی این ۴ سال مجموع تسهیلات پرداختی به دانشجویان ۱.۸ میلیارد تومان بود که این میزان با پیگیری ها و رایزنی های بسیار به ۷.۲ میلیارد تومان رسیده تا بتوانیم تمام دانشجویانی که متقاضی این تسهیلات هستند را پوشش دهیم.

معاون فرهنگی، دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه این نشست خبری به مزایای تسهیلات دانشجویی در این دانشگاه اشاره کرد و افزود: دانشجویان این تسهیلات را بدون سود دریافت کرده و بازپرداخت آن هم پس از فارغ التحصیلی آنها و بصورت قسط بندی شده خواهد بود. همچنین به تمام درخواست‌های وام، رسیدگی شده و به دانشجویان متقاضی وام پرداخت شده است.

صنعتی شدن آشپزخانه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اعتبار یک میلیارد تومانی

معاون فرهنگی، دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه در زمان شیوع ویروس کرونا آشپزخانه این دانشگاه فعال بوده است، گفت: سالن غذاخوری بسته بوده اما آشپزخانه به صورت میانگین روزانه ۳۰۰ پرس وعده‌های نهار و شام را طبخ کرده و این غذاها درب خوابگاه به دانشجویان تحویل داده شده است.

غلامی به طرح غذای نیم‌پرس اشاره و تصریح کرد: در این طرح میزان غذای ارائه شده ۵۰ درصد حالت معمولی بوده که این موضوع سبب کاهش هزینه برای دانشجویان و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه شده و مورد استقبال دانشجویان به ویژه خواهران قرار گرفته است. امکان سفارش این غذاها از طریق اتوماسیون تغذیه امکان‌پذیر بوده و این اقدام در راستای صرفه‌جویی و کاهش زباله‌های غذایی صورت گرفته است.

غلامی در ادامه تصریح کرد: آشپزخانه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در طول چهار سال گذشته با اعتباری بیش از یک میلیارد تومان صنعتی شده است.

محمدرضا غلامی، با اشاره به فعالیت‌های انجام گرفته در خصوص تغذیه دانشجویان بیان داشت: از سری اقدامات انجام شده در کنار مسئله بسیار مهم صنعتی سازی آشپزخانه، می توان به چند منویی بودن غذاها در ایام غیر کرونا، اجرای طرح غذایی نیم‌پرسبه منظور جلوگیری از اسراف و صرفه جویی در هزینه‌ها، حذف نوشیدنی‌های مضر مانند نوشابه و دلستر از منابع غذایی اشاره کرد.

۲ میلیارد تومان برای بهسازی فضاهای ورزشی دانشگاه هزینه کرده ایم

غلامی در ادامه به فعالیت های صورت گرفته در حوزه ورزشی دانشگاه اشاره کرد و افزود: در دوران شیوع کرونا تمام اماکن سرپوشیده تعطیل شده و در اختیار مراکز واکسیناسیون قرار گرفته است. در این شرایط که مراجعات به مراکز ورزشی کمتر است، فرصت خوبی برای انجام تعمیرات و بازسازی فضاهای ورزشی دانشگاه به وجود آمد.

غلامی تصریح کرد: طی این مدت حدود دو میلیارد تومان صرف ساخت، تجهیز و تعمیر اماکن ورزشی دانشگاه شده است.

این مقام مسئول از راه اندازی زمین چمن مصنوعی دانشکده پزشکی خبر داد و گفت: این زمین چمن به مساحت ۲۴۰۰ مترمربع است و در کنار آن زمین تنیس، والیبال و بسکتبال هم مجموعا به مساحت ۳۰۰۰ مترمربع در این دانشکده ساخته شده است.

غلامی از تعمیر و تجهیز استخر دانشگاه هم خبر داد و افزود: طی سالهای اخیر بازسازی این استخر با زیربنای ۱۱۳۸ متر نیز در دستور کار قرار گرفت که کار بهسازی آن هم اکنون به اتمام رسیده است.

وی  با اشاره به فعالیت انجمن های ورزشی در این دانشگاه گفت: در حال حاضر ۱۴ انجمن ورزشی در بخش بانوان و یازده انجمن در بخش مردان در دانشگاه فعالیت دارند.

وی این نکته را هم یادآور شد که فعالیت‌های ورزشی دانشجویان، از قبیل کوهنوردی در ایام کرونا تعطیل نبوده و اقدامات بسیار خوب بخش تربیت بدنی باعث شده است که دانشگاه علوم پزشکی شاهد مقام آوران زیادی در این عرصه ورزشی باشد.

 

 

راه اندازی "اتاق مشاوره" در تمامی دانشکده ها و خوابگاه ها

غلامی در ادامه به فعالیت های اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویان دانشگاه هم اشاره کرد و افزود: در سال های گذشته تعداد دانشجویان مشروطی دانشگاه بالا بود و ارجاع شدگان به کمیسیون موارد خاص عملا دو رقمی شده بود. از این رو، با ریشه یابی موضوع در نهایت تصمیم به مداخله تیم های مشاوره ای گرفتیم و در همین راستا در تمام دانشکده ها و خوابگاه ها "اتاق مشاوره" راه اندازی شد و خوشبختانه با اقدامات مشاوره ای و روانشناسی در حال حاضر تعداد مراجعان کمیسیون موارد خاص را به صفر رسانده‌ایم.

این مقام مسئول در ادامه به اقدامات انجام گرفته در اداره مشاوره از قبیل اجرای طرح غربالگری دانشجویان در بدو ورود، استخدام نیرو برای اداره مشاوره و اجرای طرح کوهورت اشاره کرد و بیان داشت اداره مشاوره جزء واحدهایی است که حتی در ایام کرونا نیز به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین در قالب طرح هم قدم، به صورت تلفنی آماده خدمت رسانی به دانشجویان بوده و فعالیت‌های خود را در قالب وبینار و به صورت مجازی ادامه داده است و همین امر باعث کسب ۱۰۰ درصد امتیاز در برنامه های عملیاتی سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ شده است.

دکتر پرستو عباس‌پور، مدیر اداره مشاوره و سلامت روان معاونت فرهنگی، دانشجویی دانشگاه نیز با اشاره به بحران‌های چند سال اخیر از جمله زلزله و کرونا گفت: این مشکلات نه‌تنها در حوزه اقتصادی و اجتماعی، بلکه تأثیرات نامطلوبی در روح و روان بخشی از دانشجویان و خانواده‌های آن‌ها نیز گذاشته است.  اما ما با تمام توان کوشیدیم که این پیامدهای منفی را به حداقل برسانیم.

 

کرمانشاه رتبه نخست خدمات جهادی دانشجویی

معاون فرهنگی، دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه با اشاره به خدمات گسترده و مستمر جهادی دانشجویان به‌ویژه بسیج دانشجویی گفت: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه طی چهار سال گذشته در زمینه اردوهای جهادی در رتبه اول کشور قرار داشته‌ است.

محمدرضا غلامی ضمن اشاره به ماهیت و ارزش کار فرهنگی، به تشریح اقدامات این بخش پرداخت و اشاره کرد: ما در تمام بیمارستان‌ها، دانشکده‌ها و شبکه‌های بهداشت استان اقدام به تشکیل شورای فرهنگی به ریاست رییس مرکز یا معاون فرهنگی آن کرده‌ایم. در این مدت، ساختار فرهنگی به طور کلی تغییر کرده است و در تمام بیمارستان‌ها و شبکه‌های درمانی شورای فرهنگی شکل گرفته و رابطین فرهنگی ملزم به برگزاری فعالیت‌های مختلف می‌باشند.

وی در ادامه ی تشریح فعالیت‌های فرهنگی، به کانون فعالیت‌های جهادی و بسیج دانشجویی اشاره کرد و بیان داشت: دانشجویان جهادی ما همواره در صحنه بوده‌ و در ایام کرونا نیز با تشکیل کارگاه‌های تولید ماسک، دستکش، شیلد و گان و ...در مراحل اولیه پاندمی کرونا و مشارکت در بحث‌درمانی کووید ۱۹، در میدان جهاد حضور فعال داشته و با تامین نیازهای استان، به گندزدایی اماکن  بیمارستانی نیز می‌پرداختند. همچنین این گروه های جهادی، در طرح مواسات نیز، با جمع آوری ۱۰۰ میلیون تومان از خیرین، اقدام به تهیه اقلام موادغذایی برای افراد نیازمند کردند و در بحث زلزله سال ۹۶ هم، مثل همیشه پیش قدم کمک رسانی به مردم بوده و در حال حاضر نیز کلیه دانشجویان جهادی در مراکز واکسیناسیون فعال هستند و یک پایگاه واکسیناسیون دانشجویی در دانشگاه آزاد توسط بسیج دانشجویی دانشگاه راه اندازی شده است.

غلامی به درخشش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی در جشنواره ملی قرآنی دانشجویی هم اشاره کرد و افزود: در این جشنواره در سال گذشته ۷۱۹۹ دانشجو از استان شرکت کردند و در نهایت توانستیم با کسب ۳۱ مقام رتبه دوم کشوری را از آن خود کنیم.

او با اشاره به ۲ جشنواره مهم قرآنی و فرهنگی در این دانشگاه بیان کرد: در هر دو جشنواره دست‌کم میزان حضور دانشجویان و کارکنان دانشگاه طی چهار سال اخیر دو برابر شده‌است به‌طوری‌که تعداد مقام‌های کشوری دانشگاه طی این چهار سال از هفت به ۲۶ مقام رسیده و ما در این زمینه رتبه دوم کشوری را کسب کرده‌ایم.

وی افزود: طی مدت شیوع کرونا هم طرح های "سلامت معنوی" در بیمارستان های استان به اجرا درآمد که گروه های دعا و نیایش و گروه های تئاتر در اعیاد و روزهای خاص دربیمارستان ها حاضر شده و برای پرسنل و بیماران به اجرای برنامه های معنوی متنوع پرداختند.

 

 

 

 

بهمن الماسی، مدیر امور فرهنگی و فوق‌برنامه معاونت فرهنگی، دانشجویی دانشگاه نیز گفت: در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ۲۵ نشریه، ۲۹ انجمن  و ۳۰ کانون دارد که فعالیت‌های مختلفی را انجام می‌دهند و فعالیت آن‌ها در ایام کرونا هم متوقف نشده و همواره به دو صورت مجازی و حضوری در جریان بوده‌است.

در پایان این نشست خبری، اصحاب رسانه به طرح سوالات خود حول حاشیه‌های به وجود آمده در مورد اعتراض اینترن‌ها و همچنین چگونگی روند پایگاه‌های تجمیعی به واکسیناسیون پرداختتند و دکتر غلامی نیز در پاسخ گفت: آن دسته از درخواست‌های آن‌ها ازجمله امکانات رفاهی انجام‌شده یا در دست پیگیری است اما برخی انتظارات به‌حق نیز خارج از اختیارات دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بوده که برای پیگیری آن‌ها با مسئولان کشوری نامه‌نگاری کرده‌ایم ...

 

 

۲۱ شهریور ۱۴۰۰ ۰۹:۱۸
https://mefda.ir/news/238106/%D9%88%D8%A7%DA%A9%D8%B3%DB%8C%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86-%DB%B9%DB%B8-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%AC%D9%88%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85-%D9%BE%D8%B2%D8%B4%DA%A9%DB%8C-%DA%A9%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%87-%D8%A2%D9%85%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DA%AF%D8%B4%D8%A7%DB%8C%DB%8C |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید