اخبار

مصاحبه: گاهی داروهای ایرانی از مشابه خارجی آن بهتر است

مصاحبه: گاهی داروهای ایرانی از مشابه خارجی آن بهتر است
دانشجوی رشته داروسازی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مفدا کرمانشاه گفت: داشتن اطلاعات علمی خوب و به روز، پویایی، مسئولیت پذیر بودن، درک علمی و توان تحلیل بالا از جمله مهمترین ویژگی‌های یک دکتر داروساز می‌باشد.

پنجم شهریور ماه، روز بزرگداشت محمدبن زکریای رازی حکیم و شیمیدان بزرگ ایرانی در عرصه‌ی داروسازی است، از این رو خبرنگار پایگاه خبری مفدا کرمانشاه به‌مناسبت روز داروساز به گفتگویی با دانشجوی فعال رشته‌ی داروسازی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه پرداخته است. متن این مصاحبه به شرح زیر می‌باشد:

 

۱: لطفا خودتان را معرفی کنید؟ امین ایران پناه هستم متولد مهرماه ۱۳۷۵، متاهل و در حال حاضر به عنوان پژوهشگر در مرکز تحقیقات علوم دارویی کرمانشاه و مسئول فنی در یکی از داروخانه‌های شهر مشغول به فعالیت هستم.

۲: لطفا معرفی مختصری از رشته داروسازی بفرمایید؟ رشته داروسازی بخشی از علوم پزشکی و تلفیقی از علوم پایه و بالینی است که به بررسی وضعیت دارو در بدن انسان و موجودات زنده، سمیت و عوارض جانبی داروها، تولید و ساخت اشکال دارویی مختلف و برنامه ریزی برای حل مسائل مرتبط با دارو و سلامت جامعه می‌پردازد. همچنین دانش آموختگان داروسازی در راهنمایی بیماران و مشاوره پزشکان در استفاده درست از داروها و دیگر موارد مرتبط با دارو درمانی هم نقش مهمی دارند. فارغ التحصیلان این رشته در مراکز تحقیقاتی، شرکت‌ها و کارخانه‌های داروسازی، بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها، مشاغل دولتی در سازمان‌های مرتبط مانند معاونت غذا و دارو و… مشغول به کار خواهند شد. به شخصه امیدوارم با فعالیت دانش آموختگان این رشته در بخش های مختلف تحقیقاتی و صنعت بتوان تا حد زیادی، واردات دارو با قیمت‌های گزاف را کاهش داد و به یک خودکفایی مطلوب در این زمینه دست پیدا کرد.

۳: در چه سالی و با چه‌رتبه‌ای وارد دانشگاه شدید؟ در سال ۱۳۹۴ با رتبه ۲۵۱۶ وارد رشته داروسازی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه شدم.

۴: یک داروساز از چه وظایفی برخوردار است؟ بسته به مکان حضور، داروساز وظایف مختلفی را بر عهده دارد، برای مثال در بیمارستان آماده سازی فرآورده‌های تزریقی و ترکیب فرآورده‌های دارویی سفارش داده شده توسط بخش‌های مختلف، ارائه مشاوره‌های تخصصی دارویی به کادر درمانی پزشکان، کمک به مصرف بهینه فرآورده‌های دارویی در بیمارستان، ثبت و گزارش عوارض جانبی ناخواسته داروها و ... از وظایف داروساز بیمارستان است. یا در داروخانه وظایفی همچون کنترل نسخ قبل از تحویل دارو و تشریح چگونگی مصرف داروها، ساخت داروهای ترکیبی، مشاوره با پزشکان در صورت لزوم، عرضه داروی‌های بدون نسخه به بیماران بر اساس تشخیص و ضوابط، پاسخ به سؤالات بیماران و ... بر عهده‌ی دکتر داروسار می‌باشد. در صنعت هم داروسازان در بخش‌های مختلفی از جمله تحقیق و توسعه، تضمین کیفیت، کنترل کیفیت و ... می‌توانند فعالیت کنند.

۵: داروهای ایرانی از نظر کارایی تا چه حد با داروهای مشابه خارجی برابری می‌کند؟ در سال‌های اخیر با تلاش داروسازان پیشرفت‌های خوبی در جهت بهبود کیفیت داروهای ایرانی شده است اما باز هم جای کار بیشتر دارد. در مورد داروهایی که برای بیماری‌های معمول استفاده می‌شوند داروهای ایرانی کارایی مناسب و قابل قبولی دارند اما به نظر من در مورد داروهای بیماری‌های خاص یا مشابه ایرانی وجود ندارد یا اینکه داروهای ایرانی کارایی داروهای مشابه خارجی خود را ندارند. در کل با توجه به بحث cost-benefit می‌توان گفت گاهی داروهای ایرانی از مشابه خارجی آن حتی بهتر نیز می‌باشند.

۶: دغدغه‌های شغل داروسازی را چه می‌دانید؟ عدم توجه کافی به نقش حیاتی و جایگاه ویژه داروساز؛ چون دارو و داروساز یک جزء جدا ناشدنی از زنجیره درمان می‌باشد و لذا فعالیت داروساز یک فعالیت درمانی محسوب می‌شود اما متاسفانه در کشور ما این نقش آن طور که باید دیده نمی‌شود. از دیگر موارد می‌توان به کمبود مواد اولیه جهت ساخت داروها، افزایش بی‌رویه پذیرش دانشجویان داروسازی به خصوص پذیرش دانشجویان انتقالی از خارج از کشور، عدم اجرای تعرفه‌ی مشاوره دارویی، مالیات‌های سنگین، عدم تامین به موقع مطالبات داروخانه‌ها توسط بیمه‌ها و مسائل اقتصادی دیگر اشاره کرد.

۷: مهمترین دغدغه یک داروساز در حال حاضر چه چیزی است؟ با توجه به تلاش‌های محققان داروساز و فعالان صنعت دارویی کشور در سال‌های اخیر، چالش‌های به وجود آمده به واسطه‌ی تحریم‌های ظالمانه تبدیل به فرصت شدند و پیشرفت‌های خوبی در صنعت داروسازی رخ داده است که با رفع این تحریم‌های مغرضانه، مسلما این پیشرفت‌ها خیلی بهتر و با سرعت بیشتری رخ خواهند داد و می‌توانند به خودکفایی بیش از پیش صنعت دارویی کشور بی‌انجامند.

8: چه اندازه احساس می‌کنید در کارتان موفق هستید؟ خداروشکر تاکنون با یاری پروردگار و کمک اساتید عزیزم و مسئولین دلسوز توانستم از نظر خودم فرد نسبتا موفقی باشم و امیدوارم با تلاش‌هایی که انجام می‌دهم و حمایت‌های بیشتر مسئولین بتوانم برای استان و کشورم فرد مفیدی باشم.

9: به‌نظر شما مهمترین ویژگی‌های یک دکتر داروساز چیست؟ به نظر من داشتن اطلاعات علمی خوب و به روز، پویایی، مسئولیت پذیر بودن، درک علمی و توان تحلیل بالا از جمله مهمترین ویژگی‌های یک دکتر داروساز می‌باشد.

تهیه و تدوین: مینا حیدری

۶ شهریور ۱۴۰۱ ۰۹:۵۴
مفدا کرمانشاه |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید