اخبار

زندگی در خوابگاه

هیچ کس مثل یک هم اتاقی نمی¬تواند مانند یک آینه تصویر شما را برای خودتان نمایان سازد. چرا که او با شما زندگی کرده و شما را در بهترین و بدترین شرایط مشاهده می کند
شروع سال تحصیلی و آغاز هر ترم در دانشگاه سر آغاز فصل جدیدی از زندگی بسیاری از دانشجو هاست. ممکن است برای بسیاری از دانشجویان سال اول، دانشگاه مصادف با اولین تجربه زندگی دور از خانواده و به مدت طولانی باشد. و این روند برای بیشتر دانشجویان هیجان انگیز و در عین حال تنش زاست. در سنین جوانی زندگی اجتماعی با همسالان فرصتی برای اندوختن تجارب و مهارت های زندگی است. در عین حال که تجربه های متفاوتی از زندگی با افراد دیگر بدست می­آورید. فرصت پیدا می­کنید که خود را در ارتباط با دیگران بشناسید و توانایی­ها و مهارت­های سازشی خود را محک بزنید و با مسئولیت­ها و وظایفی روبرو شوید که شما را برای یک زندگی مستقل آماده می­سازد . چه بسا تجربه­ای که از تعامل با هم اتاقی بدست می­آورید از تمامی آنچه که در کلاس­های درس می­آموزید، کاربردی­تر باشد. هیچ کس مثل یک هم اتاقی نمی­تواند مانند یک آینه تصویر شما را برای خودتان نمایان سازد. چرا که او با شما زندگی کرده و شما را در بهترین و بدترین شرایط مشاهده می کند. هم اتاقی خوب می تواند خصوصیات شما را بیان کند که موهبتی ارزشمند است . از این فرصت می­توانید برای شناخت بهتر خود بهره بگیرید و در جهت قوی­تر کردن خود تلاش کنید تا بر نقاط ضعف خود فائق آیید. الگوی رفتاری شما با هم اتاقی­تان می­تواند گویای رفتار کمی شما باشد. شما نمی­توانید دیگران را تغییر دهید اما این قابلیت را دارید که خود را دگرگون سازید. بنابراین از این فرصت به عنوان تجربه ای مفید بهره مند گردید . اما به هر حال ممکن است در اولین روزهای اقامت در خوابگاه احساس تنهایی کنید و رنج و دوری از خانواده شما را آزار دهد و حجم زیاد کتب و منابع درسی و کلاسهای پر جمعیت نیز مزید بر علت شود. اما باید گفت دوران دانشجویی و زندگی در خوابگاه می­تواند یکی از ماندگارترین و جذاب ترین خاطرات دوران زندگی­تان شود. به شرط اینکه در انتخاب میسر دقت کنید و مهارت­های لازم را بیاموزید ما سعی داریم شما را در سازگاری با شرایط جدید همراهی کنیم به شرط اینکه شکیبا باشید و بدانید که این شرایط فقط مختص شما نیست و به ما اعتماد کنید.
قبل از هر چیز یاد بگیریم ، قوانینی را برای با هم و در کنار هم زندگی کردن بیاموزیم برخی از این قوانین چنین است:
احترام متقابل
1-     برخورد مؤدبانه با یکدیگر در اتاق .
2-     برخورد مؤدبانه با مهمان­های هم اتاقی.
3-     پرهیز از احساس حق به جانب بودن.
4-     عدم دخالت در امور خصوصی یکدیگر.
5-     احترام گذاشتن به باور و اعمال مذهبی یکدیگر.
 
*سرو صدا
اگر زمان­های خاصی وجود دارند که می­باید اتاق در آن زمان ها ساکت باشد هنگام خواب، مطالعه، عبادت و غیره - آنها را در قرارداد مشخص کنید. اگر یکی از هم اتاقی­ها مایل به ساکت بودن اتاق باشد و  دیگری با آن مخالف است، می­توانید ساعت­های مشخصی را برای سکوت تعیین کنید و در بقیه ساعات برای مطالعه به کتابخانه بروید.
 
*زمان مطالعه:
با هم به توافق برسید که چه زمانی از روز را برای مطالعه ترجیح می­دهید و چه مقدار سر و صدا را در هنگام مطالعه می­توانید تحمل کنید.
 
*شراکت در فضا و لوازم
با هم اتاقی­هایتان به توافق برسید که چه طور باید کارها را تقسیم کرد و کدام لوازم باید مشترک استفاده شود.
زمان استراحت را از قبل مشخص کنید چه زمانی می­خواهید استراحت کنید، به چه مقدار سکوت تنهایی برای خواب و استراحت نیاز دارید.
 
*تلفن ها و پیام ها
با هم معلوم کنید چه افرادی برای شما تلفن مـی­زنند، و چگونگی دریافت پیام­های یکدیــگر را مشخص می­کنید.
 
*نظافت
مشخص کنید که هر کس مسئول نظافت کدام بخش اتاق است. قواعدی نظیر اینکه هیچ لباسی نباید کف اتاق باشد یا ظرف های کثیف باید شسته و جمع آوری شوند، تعیین نمایید.
 
*مهمان
هم اتاقی­ها حق دارند از مهمانان خود در اتاق پذیرایی کنند. اما نباید از این حق سوء استفاده کنند. قواعدی برای مهمانان هم اتاقی و نحوه برخورد با آنها در اتاق مشخص کنید. همچنین تعداد مجاز مهمان­ها را در طول روز مشخص نمایید. قواعد مربوط به مهمانی­ها نیز در این دسته جای می­گیرند.
موارد ممنوع
درباره ممنوعیت مصرف سیگار، قلیان و از این قبیل ، صحبت کنید.
*حریم شخصی
هر یک از شما نیازهای خود را برای حفظ حریم شخصی خود مشخص کنید.
امنیت :از قبل تعیین کنیدقفل کردن در و پنجره ها به عهده کیست؟ داشتن کلید اضافی برای چه کسانی مجاز است؟ آیا به جز هم اتاقی برای دوستان هم داشتن کلید مجاز است؟
مهارت­های اساسی در برقراری ارتباط با هم اتاقی
*گوش دادن :
در ارتباط با هم اتاقی سعی کنید شنونده خوبی باشید با این کار ضمن فهم  دقیق خواست­های او می­توانید این احساس را در وی ایجاد کنید که حرف­های او را درک کرده­اید که باعث تقویت و ایجاد حس مثبت نسبت به یکدیگر شده و   اطمینان به هم را افزایش می­دهد.
*توجه به حالات و احساسات طرف مقابل :
 برخی افراد برای بیان منظور و احساسات خود فقط از کلمات استفاده می­کنند در حالی که دیگران برای انتقال پیام خود، علاوه بر کلمات، از حالات چهره­ای و تماس­های چشمی (نه خیره شدن) یعنی آنچه که عناصر غیر کلامی ارتباط می­نامیم استفاده می کنند. سعی کنیم در ارتباطمان به ارتباط کلام و غیر کلامی به طور همزمان توجه نمائیم.
*ابراز همدلی و همدردی :
یعنی ظرفیت و توانایی اینکه خود را جای دیگران بگذاریم، واقعیات را از دید آنها ببینیم و احساسات آنها را در مورد چیزهای مختلف بفهمیم . یک راه  مهم  پذیرش و همدلی در روابط بین­فردی، گوش دادن فعال است. معمولاً مشاور در خوابگاه وجود دارد که برای رفع مشکلات ارتباطی شما می تواند کمک نماید.
*درباره نحوه ملاقات با دوستان منطقی باشید
البته ممکن است دوستان بسیاری در خارج از خوابگاه داشته باشید، اما این اتاق فقط در انحصار شما نیست. اگر دوستتان می­خواهد ساعات زیادی را در آنجا بماند، حتماً از هم اتاقی خود اجازه بگیرید و از دوستتان بخواهید که رفتاری توأم با ادب و احترام با هم اتاقی­تان داشته باشد. در عوض شما نیز نسبت به میهمانان هم اتاقی خود مؤدب و خوشرو باشید.
گاهی ممکن است مایل باشید درباره برخی عادت­های آزار دهنده هم اتاقی خود با دوستان صمیمی­تر صحبت کنید،اما هرگز این کار را نکنید اگر این گفته­ها به گوش هم اتاقی­تان برسد (که بسیار محتمل است)؛ قطعاً موجب آزردگی، عصبانیت و کینه­توزی خواهد شد.
*هرگز اسرار هم اتاقی­تان را فاش نکنید
اگر مسئله­ای با وی دارید، با خودش به طور مستقیم صحبت کنید. این کار اگرچه کار ساده­ای نیست اما رفتاری به مراتب پخته تر و مؤثر­تر از غیبت کردن است اگر هم اتاقی شما رازی را با شما درمیان گذاشته، یا شما به طور اتفاقی و به دلیل هم جواری ، با برخی از اسرار محرمانه وی آشنا شده­اید. هرگز آن را فاش نکنید.
چرا که این عمل غیر اخــلاقی و موجب بـی اعتمادی و نهایتاً کــدورت و دلخوری می­گردد.
*به وسایل هم اتاقی خود آسیب نرسانید:
 تا آنجا که می­توانید مراقب وسایل هم اتاقی خود باشید و در صورتی که چیزی را شکستید یا آسیبی به وسیله­ای زدید معذرت خواهی کرده و خسارت وارده را جبران نمایید. به روی خود نیاوردن و انکار کردن مسئله می­تواند موجب تعارض شود.
*هرگز هم اتاقی خود را دست نیاندازید و تحقیر نکنید.
شوخی با رعایت ادب و با ظرافت، قابل قبول است، به خصوص وقتی بین دو دوست باشد، اما عقایدتان را درباره کارها یا رفتارهای متناقض هم اتاقی­تان برای خود نگاه دارید. درک احساسات طرف مقابل می­تواند همه چیز را در اتاق کوچک خوابگاه خوش آهنگ و موزون سازد.
به نظر می رسد زندگی دانشجویی با تغییرات زیادی همراه است و به همین دلیل ضروری است که دانشجویان از مهارتها و توانایی ها مقابله سالم و متنوعی برخوردار باشند تا بتوانند از سلامت جسمی و روانی خود محافظت کنند و به رشد شخصیت و ارتقای سلامت خود ادامه دهند .           
 
                      
۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۹ ۱۰:۲۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید