اخبار

کرمانشاه صاحب دستگاه پیشرفته درمان بیماران سرطانی شد

کرمانشاه صاحب دستگاه پیشرفته درمان بیماران سرطانی شد
 

 

 رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از ورود یکی از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های «پت اسکن» دنیا به کرمانشاه خبر داد و گفت: با تشخیص‌های این دستگاه پیشرفته درمان بیماران سرطانی موثرتر خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه دکتر محمودرضا مرادی با اشاره به تداوم روند پیشتازی دانشگاه در کشور برای ورود پیشرفته‌ترین‌ها به استان در حوزه تجهیزات پزشکی، افزود: سرانجام تلاش‌های جمعی خدمتگزاران مردم در نظام سلامت و آرزوی دیرینه متخصصین و بیماران نیازمند غرب کشور به ثمر نشست و امروز شاهد ورود یک دستگاه پیشرفته پت سی تی به دیار کرمانشاه بودیم.

او گفت: این دستگاه دهمین دستگاه کشور است و کرمانشاه چهارمین دانشگاه علوم پزشکی در میزبانی این دستگاه پیشرفته در کشور خواهد بود.

وی توضیح داد: پت سی تی متفاوت از روش‌های آناتومیکال یعنی پرتونگاری، توموگرافی کامپیوتری یا سی تی اسکن و MRI، نوعی مطالعه تصویربرداری عملکردی از بدن است که می‌تواند به پزشکان نشان دهد چه اتفاقی در بدن در حال رخداد است و چگونه کار می‌کند.

او گفت: استفاده از این روش در شرایطی که روش‌های روتین فوق قادر به تشخیص تومور یا ضایعه سرطانی بخصوص در ارگان‌هایی که حجم آنها بالا بوده و از بافت سالم قابل تمییز دادن نیستند و همچنین در پیگیری سرطان‌های متاستاتیک، بسیار تعیین کننده خواهد بود.  

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه گفت: این روش، بر مبنای نوع رادیودارویی مورد استفاده، اطلاعاتی در مورد جریان خون و متابولیسم بدن؛ یعنی نحوه استفاده بدن از اکسیژن و قند را ارایه داده و می تواند الگوهای مهم و سرنخ‌های کلیدی در مورد نحوه بروز بیماری را برای پزشکان فراهم آورد.

دکتر مرادی افزود: پت اسکن می تواند به پزشکان برای آماده شدن برای جراحی، رادیوتراپی، شیمی درمانی و مشاهده میزان موفقیت آمیز بودن روند درمان و follow up بیماری کمک کند.

به گفته او، این روش در حوزه سرطان برای یافتن سرطان، مشاهده انتشار یافتن یا نیافتن سرطان، بررسی مؤثر بودن درمان سرطان و تعیین عود سرطان پس از درمان به کار می رود.  

وی تصریح کرد: پت اسکن در حوزه قلب و عروق برای بررسی جریان خون به عضلات قلب، تصمیم گیری در مورد بهترین درمان برای گرفتگی شریان ها و مشاهده اثرات حمله قلبی و در حوزه بیماری های مغزی برای بیماری آلزایمر، بیماری پارکینسون، تشنج، سکته و تومورها مورد استفاده قرار می گیرد و فقط به تشخیص در حوزه سرطان تعلق ندارد.

وی اظهار داشت: ارزش ریالی تقریبی این دستگاه که از محل مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه تامین اعتبار شده با ارز آزاد نزدیک به ۴۵ میلیارد تومان است.

به گفته وی این دستگاه در مرکز جامع سرطان مجتمع بیمارستانی امام رضا (ع) کرمانشاه نصب خواهد شد.

رئیس دانشگاه ضمن تبریک این دستاورد مهم به همشهریان و مردم خطه غرب کشور، از تلاشها و حمایت مسوولان استان و وزارت بهداشت ،  مجمع نمایندگان استان و همچنین همکاران دست اندرکار در دانشگاه تقدیر کرد.

۲۶ آذر ۱۳۹۹ ۱۱:۳۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید