اخبار

هدیه ای سرخ برای نجات زندگی

هدیه ای سرخ برای نجات زندگی

هدیه ای سرخ برای نجات زندگی
اهدای خون، اهدای زندگی است به هم نوعی که جانش به قطرات خون اهدا کنندگان بستگی دارد و اهدا کننده بی‌هیچ چشم داشتی فقط به امید نجات جان انسانی خون خود را اهدا می‌کند تا شادمانی و سلامتی که بزرگترین نعمت الهی است را به نشانه انسانیت و ایثار به بیمار و خانواده‌اش هدیه کند، هدیه‌ای از جنس نوع دوستی.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مفدا کرمانشاه، سازمان انتقال خون در سال ۱۳۵۳ با هدف سامان بخشیدن به وضع آشفته خون رسانی و به منظور ترویج فرهنگ اهدا، تهیه و تامین خون و فرآورده های سالم، مطمئن و رایگان برای رفع نیاز بیماران نیازمند به ویژه مبتلایان به تالاسمی، هموفیلی و لوسمی (سرطان خون) تاسیس شد و به همین مناسبت ۹ مرداد در ایران به نام روز ملی اهدای خون نامگذاری شده است.

اهداف این سازمان با سابقه ۴۷سال خدمت، شامل مشارکت در مراقبت از بیماران، تامین خون سالم و کافی، بسیج اهدا کنندگان داوطلب، همکاری با بیمارستان‌ها در حل مشکلات انتقال خون و گسترش شبکه پایگاه های انتقال خون است.

این سازمان، جمع آوری و توزیع خون و فرآورده‌های آن را از طریق مراکز اهدا خون در سراسر کشور بر عهده دارد.

اهدای خون در شمار کمک‌های نوع دوستانه ای قرار دارد که جان را حیات دوباره می بخشد، درد و رنج ناشی از بیماری را می کاهد، سلامتی را به بیمار هدیه می کند و نشاط و شادی را به اطرافیان بیمار ارزانی میدارد.

در دین اسلام و فرهنگ ایران همواره به ایثار و انفاق سفارش شده است و چه بهتر که این ایثار از جنس اهدای خون، مایه حیات باشد و خون سرخ با خود زندگی سبز را به همراه داشته باشد.

اهدای خون در ایران سال ها است که به صورت کاملا داوطلبانه انجام می شود و خون و فرآورده های خونی مورد نیاز بیماران در ایران از این طریق تامین می شود.

مشارکت در مراقبت از بیماران، تأمین خون سالم و کافی، بسیج اهدا کنندگان داوطلب، همکاری با بیمارستان ها در حل مشکلات انتقال خون، گسترش شبکه پایگاه های انتقال خون و… همگی از اهداف این سازمان و جمع آوری و توزیع خون و فرآورده های آن از طریق مراکز اهدا خون در سراسر کشور از جمله خدمات آن بوده و تنها مرکز ارائه دهنده خون و فرآورده های خونی به بیمارستان ها و دیگر مراکز درمانی می باشد.

اهدای خون یک روند ساده و ایمن بوده که تقریباً ۴۵ تا۶۰ دقیقه زمان لازم دارد و ابتدا فرم ثبت نام توسط بیمار تکمیل و سپس بیمار به چند سؤال در ارتباط با سلامتی خود پاسخ می گوید و معاینه بالینی ساده شامل اندازه گیری فشارخون، دمای بدن و نبض به علاوه یک نمونه خون برای تشخیص کم خونی از بیمار انجام می شود. اهداء کننده روی تخت دراز کشیده و محل خونریزی توسط ماده آنتی سپتیک ، ضدعفونی می شود. و سپس در عرض ۶ تا۱۰ دقیقه خونگیری به عمل می آید.

 

دستورالعملهای لازم برای اهدا کنندگان بعد از اهدای خون؛

چند ساعت بعد از اهدای خون میزان مایعات بیشتری نسبت به قبل بنوشید.(بدون الکل)

بعد از اهدای خون غذای سالمی میل کنید.

برای نیم الی یک ساعت بعد از اهدای خون سیگار نکشید.

اگر در محل اهدای خون خود ( بازو) خونریزی وجود دارد دست خود را ۳ تا ۵ دقیقه بالا بگیرید و فشار دهید.

اگر حالت غش یا گیجی دارید به صورتی بنشینید که سر شما بین زانوهایتان قرار گیرید و یا به نحوی دراز بکشید که سر شما پایین تر از بدنتان قرار بگیرد.

فعالیت های معمول خود را می توانید بعد از نیم ساعت از سر بگیرید و در هر حال از هرگونه فعالیت شدید در ادامه روز خودداری کنید.

اگر بعد از اهدای خون حال خوبی نداشتید ،  می توانید با مرکز انتقال خون محل خود تماس بگیرید و با پزشک یا پرستار حاضر در مرکز مشاوره کنید.

اگر خونمردگی یا خونریزی در زیر پوست مشاهده شد، در ۲۴ ساعت اول بعد از اهداء، از کمپرس سرد برای محل مذکور استفاده کنید. بعد از ۲۴ ساعت اول، استفاده از کمپرس گرم در رفع علائم کمک می کند

۲۰ بهمن ۱۳۹۹ ۰۹:۱۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید