اخبار

مدیر امور فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفتگو با مفدا؛

حضور معاونت فرهنگی، دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در جمع دانشگاه‌های برتر کشور

حضور معاونت فرهنگی، دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در جمع دانشگاه‌های برتر کشور
مدیر امور فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، بهمن الماسی، گفت: معاونت فرهنگی، دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه همواره در جمع دانشگاه‌های برتر کشور قرار داشته و با فراهم بودن بستر لازم برای فعالیت‌های کانون‌ها و انجمن‌های دانشجویی در زمینه‌های فرهنگی، قرآنی، ورزشی و... در کشور پیشتاز بوده‌است.

با فعالیت‌های گسترده و مستمر دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و حمایت‌های رئیس دانشگاه، معاونت فرهنگی دانشجویی، دفتر نمایندگی نهاد رهبری، انجمن‌ها و کانون‌ها و تمام متولیان فرهنگی، این دانشگاه در زمینه‌های فرهنگی، قرآنی، امر به معروف و نهی از منکر، اقامه نماز، بخش ورزشی و بسیاری دیگر از عرصه‌ها جزو دانشگاه‌های برتر کشور باشد و این امر سبب پیشی گرفتن معاونت فرهنگی، دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از بسیاری دیگر از دانشگاه‌های کشور شده‌است.

 

از جمله افراد تأثیرگذار در کسب چنین موفقیت‌هایی، مدیر امور فرهنگی دانشگاه، بهمن الماسی می‌باشد که با همت بی‌دریغ خود، کمک شایانی در پیشبرد اهداف معاونت فرهنگی، دانشجویی دانشگاه نموده‌است.

 

 در ادامه به گفتگو با ایشان پرداخته‌ایم؛

 

 

لطفا خودتان را معرفی کنید؟

 

با نام و یاد خدا، بهمن الماسی هستم؛ مدیر امور فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه. تقریبا سی و دو سال است که در زمینه فعالیت‌های فرهنگی مشغول به کار هستم و همچنان نیز فعالیت می‌کنم.

 

 

بخش فرهنگی و زیر مجموعه‌های خود را معرفی کنید؟

 

مدیریت فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور تقریبا سال ۷۴ و به صورت سازمانی تشکیل شد. در زمان شکل‌گیری، تعداد ادارات کمتر و زیر مجموعه‌ها نیز کوچکتر بودند اما هم اکنون به همت مسئولین توسعه یافته‌اند. از زیر مجموعه‌های مدیر فرهنگی می‌توان به رئیس اداره فوق برنامه، رئیس اداره امور فرهنگی و مرکز قرآن و عترت اشاره نمود که در کنار این قسمت‌ها مجموعه‌ای از دبیرخانه‌ها در حال فعالیت هستند؛ از جمله دبیرخانه‌ی امر به معروف و نهی از منکر، دبیرخانه‌ی اقامه‌ی نماز، دبیرخانه طرح انطباق و دبیرخانه عفاف و حجاب. این مجموعه‌ها معمولا در زمینه‌ی فرهنگی فعالیت می‌کنند.

 

 

مهم‌ترین فعالیت‌ها و اهداف بخش فرهنگی را به طور خلاصه بیان کنید؟

 

خود فعالیت‌های فرهنگی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند اما یکی از هدف‌های اصلی ما در قسمت فرهنگی دانشگاه‌ها این است که بستر مناسبی را برای دانشجو فراهم کنیم تا بتوانند در برنامه‌های فرهنگی هم حضور فعال داشته باشد. فعالیت‌های ما یا دانشگاه‌ها اصولا دانشجو محور است و به هر میزان که دانشجویان پای کار باشند موفقیت بیشتر است. هدف ما نیز جذب دانشجویان، شناسایی دانشجوهای با استعداد، هنرمند، علاقه‌مند و توانمند در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و قرآنی است. امید داریم با کمک دانشجویان عزیزی که در کانون‌ها و انجمن‌ها فعالیت دارند و با ما در ارتباط هستند، این بستر برای حضور حداکثری دیگر دانشجویان در عرصه برنامه‌های فرهنگی دانشگاه فراهم آید. از دیگر اهداف ما فراهم نموندن بستری مناسب جهت ترویج قرآن و عترت و مسائل فرهنگی و اعتقادی است.

 

با توجه به شرایط موجود که برآمده از شیوع کرونا است، چه اقداماتی در سال تحصیلی گذشته توسط شما در راستای فعالیت‌های فرهنگی و ارتقا سطح دانشجویان انجام شده‌است؟

 

برنامه‌های فرهنگی ما به قوت خود باقی است، شاید بسیاری احساس کنند به علت شیوع کرونا برنامه‌های فرهنگی منحل شده‌است اما من احساس می‌کنم که حتی سخت‌تر هم شده است. پیش از شیوع کرونا مراسم‌ها به‌صورت حضوری برگزار می‌شدند و تمام امکانات را فراهم می‌کردیم، هم اکنون نیز برنامه‌ها هم به صورت حضوری و هم به صورت مجازی برگزار می‌شوند هر چند که در برنامه‌های حضوری تعداد شرکت کننده‌ها کم است اما نیاز به امکانات بیشتری دارند. ما سعی کردیم در زمان شیوع کرونا که دانشجویان به صورت حضوری همراه ما نیستند با توجه به دور بودن آنها، با کمک نشست‌ها، کارگاه‌ها، مراسمات و جشن‌هایی که از طریق وبینار برگزار می‌شوند بتوانیم با دانشجویان ارتباطی برقرار کنیم و برنامه‌ریزی کردیم که به هر نحوی هم که شده ارتباط را حفظ کنیم. کانون‌ها و انجمن‌ها هم با همین روش با دیگر اعضای خود که در شهرهای دور هستند ارتباط دارند و برنامه‌های خود را پیش می‌برند.

 

 

بهترین و مسرت‌بخش‌ترین اقدامی که برای دانشجویان انجام داده‌اید چه بوده است؟

 

کار فرهنگی، کاری دلی و متنوع است. برنامه‌هایی مانند مراسم‌های فارغ‌التحصیلی، برخی کارگاه‌ها و نشست‌ها، هر کدام در یک برهه‌ی زمانی به‌کار می‌آید و از آن استقبال می‌شود. با توجه به تنوع کار فرهنگی سعی داریم روز به روز پیشرفته‌تر و جدیدتر برنامه‌ها را پیش ببریم و بیشتر با سلیقه‌ی دانشجویان هماهنگ شویم. گاهی ممکن است کاری را انجام دهیم که فکر می‌کنیم امکان دارد بازخوردی نداشته باشد اما دانشجویان، اعضای هیئت علمی و کارمندان به آن علاقه نشان دهند بنابراین می‌توان گفت برنامه‌های فرهنگی بستگی به مخاطب دارد و اگر برنامه‌ای مخاطب داشته باشد و از آن استقبال شود، ما هم خوشحال می‌شویم و هر چقدر که آن برنامه‌ها مطابقت بیشتری با علایق و سلایق دانشجویان و مخاطبان داشته باشد به نظر ما آن کار موفق‌تر و تاثیرگذارتر است. من به عنوان متولی فرهنگی، به تمام برنامه‌ها علاقه دارم و به طور یکسان روی هر کدام سرمایه‌گذاری می‌کنم. در واقع برنامه‌ی فرهنگی مورد علاقه‌ی من برنامه‌ای است که دانشجو از آن استقبال کند و موجب خوشحالی آنها شود. امیدواریم که به زودی دوباره بتوانیم حضور دانشجویان را در برنامه‌های فرهنگی داشته باشیم و لبخند را بر لب‌هایشان ببینیم.

 

 

نقش انجمن‌های علمی، کانون‌های فرهنگی و تشکل‌های دانشجویی را در دانشگاه‌ها چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 

از این حیث شاید دانشگاه ما با دیگر دانشگاه‌ها تفاوت داشته باشد زیرا در دانشگاه ما به همت مسئولین، علی‌الخصوص جناب آقای دکتر غلامی، معاونت محترم فرهنگی، دانشجویی، بستر بیشتری برای فعالیت‌های انجمن‌ها و کانون‌ها فراهم شده است، شاید دانشگاه‌های دیگر چندان با فعالیت انجمن‌ها و کانون‌ها موافق نباشند ولی من بر اساس تجربه‌ای که دارم فکر می‌کنم که هر چه کانون‌های بیشتری با نظارت تشکیل شود دارای مزیت‌هایی است. ما حدودا نزدیک به ۳۰ کانون و ۲۸ انجمن داریم که هر کانون یا انجمنی دارای یک شورای مرکزی با تعداد حداقل ده دانشجو می‌باشد که در زمینه‌های علمی، فرهنگی و هنری فعالیت می‌کنند بنابراین به این ترتیب دانشجو در جهت خواسته‌ها و علایقش سوق داده می‌شود و باعث تسریع حرکت‌های فرهنگی و روان شدن برنامه‌ها می‌شود؛ به این صورت به میزان بیشتری می‌توان با دیگر دانشجویان ارتباط برقرار نمود. اگر هر انجمن یا کانونی بر طبق اساس‌نامه، به صورت میانگین ۱۵ عضو داشته باشد در کل حدود ۶۰۰ نفر عضو انجمن‌ها و کانون‌ها هستند و این پویایی، رمز موفقیت دانشگاه است. مبرهن است که اگر کمک‌های مسئولین فرهنگی دانشگاه و دفتر نمایندگی نهاد رهبری نبود بستر این‌گونه فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه ما فراهم نمی‌شد.

 

 

فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه را در مقایسه با سایر دانشگاه‌ها، در چه سطحی ارزیابی می‌کنید؟

 

طبق ارزیابی وزارت بهداشت و همچنین بر اساس میزان حضور انجمن‌ها و کانون‌ها به عنوان نماینده‌های ما در برنامه‌های کشوری، معاونت فرهنگی، دانشجویی ما همواره جزو دانشگاه‌های برتر بوده است و خدا را شاکریم که همواره پس از حضور دکتر غلامی به عنوان معاون فرهنگی، دانشجویی در زمینه‌های فرهنگی، قرآنی و ورزشی جزو دانشگاه‌های برتر کشور بوده‌ایم و بسترهای لازم برای فعالیت‌های کانون‌ها و انجمن‌های دانشگاه، به خوبی فراهم بوده است. در بحث امر به معروف و نهی از منکر جزو دانشگاه‌های خوب کشوری هستیم و در بحث اقامه‌ی نماز هم ما در رتبه‌ی سوم کل کشور قرار داریم؛ تمام این موارد نشان‌دهنده‌ی فعالیت‌های دانشگاه و حمایت‌های رئیس دانشگاه، معاونت فرهنگی، دانشجویی، دفتر نمایندگی نهاد رهبری، انجمن‌ها و کانون‌ها و تمام متولیان فرهنگی است. از خوبی‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در عرصه‌های فرهنگی این است که بین متولیان فرهنگی تعامل درون گروهی وجود دارد و همه یک صدا و در یک مسیر برای پیشبرد اهداف فرهنگی و اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران همکاری می‌کنند.

 

 

در پایان جهت مشارکت بیشتر دانشجویان در کار فرهنگی و دعوت آنان به این فعالیت‌ها، اگر صحبتی دارید بفرمایید

 

من به عنوان عضو کوچکی از متولیان امور فرهنگی دانشگاه، بسیار خوشحال خواهم شد که دانشجویان پای کار بیایند. اگر دانشجویان درخواست اجرای برنامه یا فعالیتی را داشته باشند، به‌خصوص برنامه‌های فراتر از درون دانشگاه یعنی به صورت منطقه‌ای و کشوری، حمایت و استقبال از آنان موجب خرسندی ما خواهد شد. انشاالله در آینده بیشتر شاهد برنامه‌هایی باشیم که با محوریت دانشجویان است و دانشجوها به عنوان جوانانی که در آینده دوباره باز می‌گردند و در همین سیستم مشغول به کار می‌شوند، پرچم‌دار برنامه‌های فرهنگی در همین دانشگاه باشند.

۲ شهریور ۱۴۰۰ ۱۵:۱۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید