اخبار

گفتگو خبرنگار مفدا با مریم امیری دبیر کانون اخلاق حرفه‌ای

گفتگو خبرنگار مفدا با مریم امیری دبیر کانون اخلاق حرفه‌ای

متن مصاحبه را با هم می‌خوانیم:

۱.لطفا خودتان را معرفی کنید؟

بنده مریم امیری دانشجوی ترم ششم رشته رادیولوژی هستم و یک سال هست که دبیری کانون اخلاق حرفه‌ای رو برعهده دارم.

 

۲.مفهوم اخلاق حرفه‌ای چیست؟

اگه یک تعریف ساده از اخلاق داشته باشیم، در واقع محترم دانستن و رعایت حقوق خود و دیگران است، در هرحال هرحرفه‌ای رفتار و تعهدات مربوط به خودش را دارد که برگرفته از اساس نامه آن حرفه است و مشاغل پزشکی با توجه به اهمیتی که در سلامت جامعه دارند، به‌طور مستقیم با جان انسان‌ها سر و کار دارند، بنابراین اخلاق جزء جداناپذیر این حرف هست.

 

۳.رسالت شما به عنوان دبیر کانون اخلاق حرفه‌ای چیست؟

بنده با توجه به وظیفه‌ای که بر عهده دارم سعی میکنم که دانشجویان را با اخلاق حرفه‌ای که در عرف و قانون کار آنها وجود دارد آشنا کنم چه در محیط دانشکده و چه در بیمارستان که قرار است سال‌ها با انواع بیماران با روحیات مختلف سر و کار داشته باشند و حتی نحوه برخورد با همکاران و.... 

در هر حال هرکسی در طول زمان اشتغال خود در محیط بالینی ممکن است با کیس‌های خاصی برخورد کند پس باید توانایی مدیریت شرایط را داشته باشد و دانشگاه علاوه بر وظیفه تعلیم علمی دانشجو وظیفه بسیار مهمتری با عنوان تعلیم اخلاقی دانشجو دارد.

 

۴.به نظر شما وقتی دانشجویی با مفهوم اخلاق حرفه‌ای آشنا نباشد می‌تواند وارد محیط کار و بیمارستان شود؟

 با توجه به پاندمی کرونا و تعطیلی دانشکده‌ها متاسفانه دانشجویان به‌شدت از فضای دانشکده فاصله گرفته‌اند و نیاز به تفهیم مسائل اخلاق حرفه‌ای بسیار پررنگ تر شده است، چرا که با آموزش مجازی نمی‌شود یک سری مسائل را آموزش داد و دانشجو باید در محیط دانشکده و بیمارستان قرار بگیرد و به‌صورت بصری ببیند و تجربه کند، دچار آزمون و خطا شود و تعامل بگیرد تا هرچه بیشتر بتواند خودش را برای شروع کار حرفه‌ای آماده کند.

 

۵.فعالیت‌ها و اقدامات شما طی این مدت چه بوده است؟

کانون با توجه به وظیفه‌ای که برعهده داره سعی می‌کند در همین جهت یک‌سری فعالیت‌ها انجام دهد، از جمله: تهیه پوستر و اینفوگرافیک با موضوع‌های مرتبط با حیطه فعالیتش، برگزاری سمینار به صورت حضوری و از همه مهم‌تر آن‌که من و اعضای تیمم سعی در این مسئله داریم که شروع فعالیت و اصلاح را از خودمان آغاز کنیم که به‌عنوان نماینده بتوانیم دانشجوها را ترغیب به همکاری با کانون کنیم.

 

۶. آیا فعالیت در این کانون باعث موفقیت و پیشرفت شما شده است؟

خوشبختانه چون من نیز درگیر فعالیت و مطالعه در این زمینه هستم بیش از پیش سعی در کنترل اخلاق و رفتار خودم دارم، به‌ هر حال با توجه به وظیفه‌ای که برعهده ما است باید تغییرات را از خودمان شروع کنیم که حتی اگر یک نفر ترغیب به این موضوع شود بسیار خوشایند است.

 

۷.برنامه‌های پیشنهادی شما به عنوان دبیر کانون اخلاق حرفه‌ای به دانشگاه چیست؟

قبل از اینکه برنامه‌های پیشنهادی را ذکر کنم این نکته را باید عرض کنم که ما هرچقدر برای تولید محتوا وقت بگذاریم و کار تهیه کنیم این کار نیاز به دیده شدن از طرف دانشجوها دارد و معتقد هستم قبل از برنامه‌ریزی برای اینکه چه فعالیت‌هایی داشته باشیم باید اول اعتماد دانشجو را جلب کنیم که دانشجو با میل خودش و با انگیزه فعالیت‌ها را دنبال کند نه با اجبار و سود.......

متاسفانه مشکل اصلی عدم همکاری و شرکت حداکثری دانشجوها در فعالیت هاست .

برگزاری میز گردهای دانشجویی با موضوعات اخلاقی مطرح در جامعه و شرکت هردو گروه دانشجویان موافق و مخالف با موضوع

ترغیب دانشجو به انجام فعالیت و مطالعه در این زمینه با در نظرگرفتن جایزه و ملاحظات

تهیه اینفوگرافیک و پوستر با مضمون مسائل اخلاقی مرتبط با محیط بالینی

ترویج قوانین و مقررات به صورت کلیپ

و بیان مشکلات و دغدغه ها از زبان طنز.

انتهای خبر

مصاحبه‌کننده: مینا حیدری

۸ تیر ۱۴۰۱ ۱۴:۰۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید