اخبار

نشست هم‌اندیشی کلان منطقه غرب کشور برگزار شد

نشست هم‌اندیشی کلان منطقه غرب کشور برگزار شد

به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با حضور رئیس اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویان وزرات بهداشت؛

نشست هم‌اندیشی کلان منطقه غرب کشور با هدف ارائه راهکارهای تقویت هیات‌های مذهبی اساتید و هم‌اندیشی پیرامون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در بین دانشجویان برگزار شد

کلان منطقه

نشست هم اندیشی کلان منطقه غرب دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، با حضور ریاست دانشگاه و معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، مسئولین دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، معاونین فرهنگی و دانشجویی، روسای هیئت‌های مذهبی، مدیران فرهنگی، روسای ادارات مشاوره و سلامت روان و مدیران تربیت‌بدنی و دانشجویان همتایار دانشگاه‌های کرمانشاه، همدان، کردستان، ایلام، لرستان و اسد آباد روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ برگزار شد.

به گزارش مفدا کرمانشاه، در این جلسه‌ای که با حضور دکتر طهماسبی رئیس اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویان وزرات بهداشت، دکتر قباد محمدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، حجت‌الاسلام محبی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، دکتر محمدرضا غلامی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، مسئولین دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، معاونین فرهنگی و دانشجویی، روسای هیئت‌های مذهبی، مدیران فرهنگی و فوق برنامه، روسای ادارات مشاوره و سلامت روان، مدیران تربیت‌بدنی و دانشجویان همتایار دانشگاه‌های کلان منطقه سه آمایشی کشور شامل استان‌هایکرمانشاه، همدان، ایلام، اسدآباد، لرستان و کردستان و مدیران و مسئولین در سالن ورک‌شاپ مرکز توسعه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه برگزار شد، به بحث و تبادل نظر پیرامون مهمترین چالش های حوزه سلامت و روان، راهکارهای تقویت فعالیت هیات‌های مذهبی اساتید و دانشجویان در دانشگاه‌ها، بررسی استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های موجود در حوزه ی فرهنگی در دانشگاه های کلان منطقه و ارائه گزارش در حوزه پوشش و رفتار حرفه‌ای و.. پرداخته شد.

در ابتدای جلسه پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید، دکتر محمدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ضمن خیر مقدم به حاضرین در جلسه عنوان کرد:

سال گذشته سال بسیار سختی بود، کمبود اعتبار شدید داشتیم، تعمیرات خوابگاه‌ها نیز فشارهای زیادی را به دانشگاه تحمیل کرد، اعتباراتی که به ما داده شد خیلی کمتر از هزینه‌های مورد نیاز بود، امیدواریم که با تدابیر دولت محترم و اعتبارات مجلس، دیگز مشکلی در حوزه‌های رفاهی و دانشجویی نداشته باشیم.

محمدی اظهار کرد: مشکلات فرهنگی که با آنها رو به رو می شویم، پس از دو سال وقفه در آموزش حضوری و آموزش چهره به چهره نمود خود را پیدا می‌کند، رفتار دانشجویان خیلی فرق کرده است و این اتفاق اشاره دارد به اینکه یک پدیده اجتماعی اتفاق افتاده است. زمانی که روحیه معنوی کاهش پیدا کند، هر اتفاقی ممکن است پیش بیاید. مهم ترین وظیفه ای که ما در حوزه فرهنگی داریم ایجاد روحیه امید، نشاط، و امنیت است که باید این مهم را در میان دانشجویان تقویت کنیم.

دکتر فریبا کاکری فلوشیپ نوروسایکیاتری و رئیس اداره مشاوره سلامت و روان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه که هدف از برگزاری این نشست را بررسی چالش ها در حوزه سلامت روان دانست بیان کرد:

استاد از جایگاه و منزلت بالایی برخوردار است. اما آن چیزی که اداره مشاوره و سلامت روان به آن اعتقاد دارد این است که تا زمانی که دانشجو نباشد استاد معنایی ندارد. جوانان ما آسیب پذیر هستند و ما باید از آنها دفاع کنیم و در یک جبهه قرار بگیریم. انتظار می‌رود همه ی واحد ها دست در دست هم و یکپارچه حرکت کنند تا افت تحصیلی، مصرف مواد، الکل و… سبب آسیب های غیر قابل جبران برای دانشجوها نشود، اگر دانشجویی آسیب ببیند و خودکشی کند این به پای دانشگاه تمام می شود، ما نباید شانه خالی کنیم تا یکی از سرمایه ها و آینده سازان کشورمان را از دست دهیم.

دکتر کاکری در ادامه افزود: ما باید ثابت قدم باشیم و بنابر فرموده ی امام صادق(ع) که می‌فرمایند قبل از هر چیز جوانان را دریابید ما نیز باید تمام توجه و تمرکز خود را به جوانان و دانشجویان اختصاص دهیم، ما در دانشگاه باید اتاق فرهنگ داشته باشیم و فرهنگ سازی کنیم چرا که هر چه مراکز مشاوره ما پویا تر و قوی تر باشند از منظر سلامت روان نیز قوی تر خواهیم بود و هر چه فرهنگ سالم و درست را رشد دهیم سلامت روان را رشد داده ایم.

دکتر محمدرضا غلامی معاون فرهنگی ودانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و رئیس کلان منطقه ۳ آمایشی کشور ضمن خیر مقدم به مهمانان، هدف از برگزاری این نشست را، انسجام و هم اندیشی در مقابل چالش ها و مشکلات پیش رو، با ارائه نقطه نظرات و استفاده از ظرفیت های کلان منطقه ذکر کرد و گفت: امید است در جهت رفع مشکلات دانشجویان در حوزه فرهنگی، دانشجویی، تربیت بدنی و اداره مشاوره و سلامت روان رشد چشمگیری داشته باشیم‌ و در این نشست و هم اندیشی از پیشنهادهای خوب مسئولان فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی غرب کشور بهره‌مند شویم.

دکتر غلامی در ادامه خاطر نشان کرد: خوشبختانه ما در حوزه تسهیلات توانستیم نیازمندی‌هایمان را از وزارت بهداشت مطالبه کنیم و این دقیقا به پیگیری های دانشگاه‌ها برمی‌گردد که با توجه به چارچوب معاونتشان خواسته‌هایشان را بیان کنند تا نیازهای دانشجویان مرتفع گردند و ما از وزارت محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور تقاضامندیم، دانشگاه‌های کلان منطقه را بیشتر دریابند. چرا که دانشگاه‌های کلان منطقه از نظر رفاهی و خوابگاهی دچار کمبودهایی هستند.

دکتر طهماسبی رئیس اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز در نشست هم اندیشی کلان منطقه غرب دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که ما برای واحد های فرهنگی و رفاهی داریم کمبود نیرو است. ما باید برای موضوع سلامت روان اولویت قائل شویم و حتی اگر امکان داشته باید به صورت ساعتی نیرو جذب کنیم و با شناسایی زودهنگام و هر چه سریعتر دانشجویان آسیب‌پذیر، دانشگاه ها می توانند در زمینه پیشگیری بسیارخوب عمل کنند.

رئیس اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: ما در روانشناسی بحثی به نام خود مراقبتی داریم. که شامل مدیریت استرس و مدیریت خلق منفی است. در خصوص موضوع خود مراقبتی باید مهارت های خود مراقبتی را افزایش دهیم. آن چیزی که برای معاونین مهم است نگرش مراقبتی است، و ما باید حواسمان به سلامت روان همکاران باشد چرا که این هیچ نیازی به منبع مالی ندارد، بلکه فقط حس همدردی است، ما با انجام یک سری کارهای کوچک و ساده می‌توانیم از ایجاد خسارت های بسیار بزرگتر جلوگیری کنیم.

دانشگاه ها باید بحث مصرف مواد و الکل را در اولویت کار خود قرار دهند و انتظار می رود دانشجویان عوارض مصرف مواد را بدانند، متاسفانه نگرش دانشجو ها نسبت به مصرف مواد مثبت است و این اصلا خوب نیست و ما باید با هدف گذاری درست، نگرش دانشجویان را تغییر دهیم. چرا که راه پیشگیری از آسیب ها و اختلالات، افزایش دانش و تغییر نگرش است و اگر بین ادارات مختلف هماهنگی باشد نتایج خوبی خواهیم دید و این نیازی به بودجه ندارد بلکه ما فقط باید نیاز دانشجو را به منافع خود ترجیح دهیم.

وی در ادامه بیان کرد: از آنجایی که استاد در تغییر جهت دادن و تغییر نگرش دانشجو بیشتر از خانواده موثر می باشد، لذا باید شیوه تدریس اساتید مشارکتی باشد و به صورت تفکر نقاد باشد تا دانشجویان فرآیند علمی را به درستی یاد بگیرند.

طهماسبی در پایان تصریح کرد: در آیین نامه قبلی انتظار میرفت ۱ درصد دانشجویان همتا یار باشند اما در آیین نامه جدید این مقدار به ۵ درصد افزایش یافته است، تاثیر دانشجویان بر یکدیگر بیشتر است و ما هر چقدر بتوانیم از ظرفیت دانشجویان همتایار استفاده کنیم موفق تر هستیم و امیدوارم با برنامه ریزی صحیح مبتنی بر هماهنگی های درست، بحث مواد و الکل را در حد دانش افزایش، و در حد نگرش کاهش دهیم و اگر تلاش و همت کنیم و منافع شخصی خودمان را کنار بگذاریم میتوانیم از بروز خیلی از مشکلات جلوگیری کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین محبی مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز گفت:

آمار و ارقام در بحث آسیب‌های اجتماعی صد در صد درست نیست ولی ما اگر آمار را نپذیریم نمی‌توانیم برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشیم و چاره‌ای نداریم جزء اینکه جهت بهبود و درمان به این آمارها استناد کنیم، مصرف الکل و مواد مخدر هر دو عقل را زائل می‌کنند و همه ما می‌دانیم که اگر یک مملکت بخواهند ویران کننند باید عقلش را زائل کنند، ما باید عقل را تقویت کنیم چون‌ اگر مخاطبان ما عاقل باشند قطعا متدین هم می‌شوند و بنا بر فرموده امام (ره)، پیغمبر درون هر آدمی عقل آن می‌باشد.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه افزود: بهترین نسخه برای سالم سازی جامعه تقویت عقل آن جامعه است. دین می‌تواند یک جامعه را نجات دهد به شرط اینکه به درستی تبلیغ شود و بتوانیم در بین همه اقشار دانشجوها تبلیغ و ترویج دین را داشته باشیم و به لطف خداوند در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تیم مدیریتی فرهنگی بسیار قوی وجود دارند که همین امر باعث شده در حوزه فرهنگی با پیگیری‌های خوب نتیجه‌ی بهتری را بگیریم و بتوانیم دانشجوهای علوم پزشکی را سطح بندی کنیم و بتوانیم به تربیت دینی آن‌ها بپردازیم.

هوشنگ رمضانی مدیر تربیت بدنی معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ضمن بیان اینکه هدف از تشکیل جلسه مدیران تربیت بدنی دانشگاه‌های علوم پزشکی منطقه ۳ آمایشی کشور، دانش افزایی، تشریک مساعی و استفاده از تجربیات موفق دانشگاه‌ها جهت اشاعه، تشویق و ترغیب دانشجویان به پرداختن به فعالیتهای ورزشی است اظهار داشت: هم اندیشی در خصوص انتقال تجربیات و ارائه راهکارهایی در زمینه جلوگیری از ناامیدی به‌ واسطه شرکت در فعالیت‌های بدنی، سرلوحه مفاد اینچنین جلساتی است.

رمضانی در ادامه گفت: با توجه به جغرافیای دانشگاه‌های کلان منطقه غرب، برگزاری مسابقات، همایش ها و برنامه های ورزش همگانی و جشنواره های ورزشی با هدف ایجاد فضای دانشگاهی با نشاط، پاک و سالم و ایجاد روحیه اجتماعی، امید به آینده و ایجاد انگیزه در بین دانشجویان می‌بایست در راس تلاش‌های مسئولین قرار گیرد و با اینچنین برنامه ریزی‌های دقیقی، دانشجویان برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مطلوب به آحاد و اقشار جامعه آماده خواهند شد.

مدیر تربیت بدنی معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اضافه کرد، مسابقات تدارکاتی در رشته‌های ورزشی پانزدهمین المپیاد ورزشهای قهرمانی دختران در سال جاری و در رشته های ورزشی در المپیاد همگانی پسران مرداد ماه سال جاری برگزار خواهد شد و زمان اجرای طرح پایش سلامت وضعیت بدنی و آمادگی جسمانی دانشجویان جدیدالورود به اواخر خرداد ماه سال جاری موکول شد و طرح تغییر افزایش مبلغ جوائز اهدایی به دانشجویان مقام آور در مسابقات درون دانشگاهی، استانی، منطقه‌ای، کشوری و قاره‌ای و جهانی نیز مصوب گردید.

در حاشیه این نشست متولیان فرهنگی در دانشگاه های علوم پزشکی منطقه غرب کشور برای ارتقا فعالیت های فرهنگی دانشگاهیان گرد هم آمدند تا از تجربیات، توانمندی ها و بسترهای مناسب موجود برای پیشبرد اهداف و ارائه اقدامات فرهنگی ویژه جامعه هدف خود سخن گویند.

دکتر فاطمه حدادیان، مدیر فرهنگی و امور فوق برنامه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه میزبان این نشست فرهنگی بود و برگزاری این چنین نشست هایی را نقطه عطفی برای تعامل و همکاری های بیشتر در حوزه فرهنگی دانست

گفتنی است، در حاشیه این نشست دکتر طهماسبی از سلف سرویس مرکزی، مراکز مشاوره و سلامت روان مستقر در خوابگاه ها و دانشکده ها و خوابگاه‌های دختران و پسرانه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بازدید به عمل آورد و ضمن گفت و گو با دانشجویان از نزدیک با مسائل و مشکلات آنها آشنا شدند.

از دیگر برنامه های این نشست، تشکیل جلسه آموزشی ماهیت همتایاری و نحوه ارجاع دانشجویان آسیب‌پذیر روانی به اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویان ویژه همتایاران سلامت روان کلان منطقه ۳ با تدریس دکتر پرستو عباسپور مشاور رئیس دانشگاه در امور زنان و خانواده و نشست تخصصی مدیران فرهنگی و فوق برنامه، مدیران تربیت بدنی هیات های مذهبی کلان منطقه غرب کشور بود.

 

نشست هم‌اندیشی کلان منطقه غرب کشور با هدف ارائه راهکارهای تقویت هیات‌های مذهبی اساتید و هم‌اندیشی پیرامون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در بین دانشجویان برگزار شد

 

نشست هم‌اندیشی کلان منطقه غرب کشور با هدف ارائه راهکارهای تقویت هیات‌های مذهبی اساتید و هم‌اندیشی پیرامون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در بین دانشجویان برگزار شد

نشست هم‌اندیشی کلان منطقه غرب کشور با هدف ارائه راهکارهای تقویت هیات‌های مذهبی اساتید و هم‌اندیشی پیرامون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در بین دانشجویان برگزار شد

نشست هم‌اندیشی کلان منطقه غرب کشور با هدف ارائه راهکارهای تقویت هیات‌های مذهبی اساتید و هم‌اندیشی پیرامون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در بین دانشجویان برگزار شد

نشست هم‌اندیشی کلان منطقه غرب کشور با هدف ارائه راهکارهای تقویت هیات‌های مذهبی اساتید و هم‌اندیشی پیرامون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در بین دانشجویان برگزار شد

نشست هم‌اندیشی کلان منطقه غرب کشور با هدف ارائه راهکارهای تقویت هیات‌های مذهبی اساتید و هم‌اندیشی پیرامون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در بین دانشجویان برگزار شد

نشست هم‌اندیشی کلان منطقه غرب کشور با هدف ارائه راهکارهای تقویت هیات‌های مذهبی اساتید و هم‌اندیشی پیرامون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در بین دانشجویان برگزار شد

نشست هم‌اندیشی کلان منطقه غرب کشور با هدف ارائه راهکارهای تقویت هیات‌های مذهبی اساتید و هم‌اندیشی پیرامون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در بین دانشجویان برگزار شد

نشست هم‌اندیشی کلان منطقه غرب کشور با هدف ارائه راهکارهای تقویت هیات‌های مذهبی اساتید و هم‌اندیشی پیرامون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در بین دانشجویان برگزار شد

نشست هم‌اندیشی کلان منطقه غرب کشور با هدف ارائه راهکارهای تقویت هیات‌های مذهبی اساتید و هم‌اندیشی پیرامون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در بین دانشجویان برگزار شد

نشست هم‌اندیشی کلان منطقه غرب کشور با هدف ارائه راهکارهای تقویت هیات‌های مذهبی اساتید و هم‌اندیشی پیرامون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در بین دانشجویان برگزار شد

نشست هم‌اندیشی کلان منطقه غرب کشور با هدف ارائه راهکارهای تقویت هیات‌های مذهبی اساتید و هم‌اندیشی پیرامون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در بین دانشجویان برگزار شد

نشست هم‌اندیشی کلان منطقه غرب کشور با هدف ارائه راهکارهای تقویت هیات‌های مذهبی اساتید و هم‌اندیشی پیرامون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در بین دانشجویان برگزار شد

نشست هم‌اندیشی کلان منطقه غرب کشور با هدف ارائه راهکارهای تقویت هیات‌های مذهبی اساتید و هم‌اندیشی پیرامون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در بین دانشجویان برگزار شد

نشست هم‌اندیشی کلان منطقه غرب کشور با هدف ارائه راهکارهای تقویت هیات‌های مذهبی اساتید و هم‌اندیشی پیرامون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در بین دانشجویان برگزار شد

نشست هم‌اندیشی کلان منطقه غرب کشور با هدف ارائه راهکارهای تقویت هیات‌های مذهبی اساتید و هم‌اندیشی پیرامون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در بین دانشجویان برگزار شد

نشست هم‌اندیشی کلان منطقه غرب کشور با هدف ارائه راهکارهای تقویت هیات‌های مذهبی اساتید و هم‌اندیشی پیرامون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در بین دانشجویان برگزار شد

 

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۱۲:۰۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید